Sunday, December 19, 2010

three and half

three and half..yuppp! finally aku dapat habiskan three and half aku kat UMT nie...bila di mabau balik satu persatu memori tu..akuu bersyukur dengan semua takdir nie..walaupun pada mulanya aku rasa sedih sebab 'tercampak' kt bumi terengganu nie..aku kuat kan hati je..lebih-lebih lagi my sad story related dengan negeri terengganu nie...first time dapat tahu masuk UMT..aku terjedu,terkejut dan tak tahu camne nak explain kat ibu ngan ayah..tokmak masa tu dah bersuara'

"jauh nye akis..kita mana ade sedara mara kat sana.macam mana boleh pergi terengganu tu..akis memang mintak kat sana ke"
"akis memang ada mintak UMT nie..tapi pilihan ke 4,ke 5 camtu..takpe lah tokmak lagipun akis dapat course yang akis minat nie"

so for the first time aku pergi jauh..dulu masa matrik dekat melaka je..so tak lah jauh sangat..kalau rasa nak balik naik je bas lompat2 tu sampai lah aku...tapi nie terengganu..rasa asing sungguh...tapi aku kuatkan je semangat positifkan diri je since aku dapat course yang memang aku nak sangat...

di jadikan cerite aku berkenalan dengan atiq melalui kawan..so masa 1/7/2007 tu, orang pertama yang aku jumpa is Atiq...tapi kiteorang tak dapat satu asrama..die IM dan aku IA..IA 309..fuhh mulalah episod hidup aku kt sini..since ayah tak sihat, jadi family aku terus balik tinggal lah aku sorang terkontang -kanting....

first day in UMT is 'bad' since aku rasa sempit sanagt since bilik kt matrik tu lagi besar dari kat sini..katil pun double decker...almari kecik..mengomel je aku kan..mula-mula aku tengok budak bilik aku nie senyap je..risau gak aku..ye lah aku nie jenis yang banyak bercakap..kalau dapat roomate yang senyap nie, hai mati kutu lah aku..tapi tu sekejap je..mula lah masing-masing naik tanduk sikit2..lebih-lebih lagi fana rahim ngan fana ishak...haishh aku nie yang kena buli..


then seminggu berjalinan mesra akhirnye aku dah jumpe kawan ngam2 coi gitu..atiq, tira ngan pija..memnag berempat lah kalau nak ke mana-mana...tapi kesian tengok budak kelas aku nie..6 orang je budak laki..3 malays and 3 chinese..huhuhu...memang lah tak boleh nak usha2..hahahak.
duk kat U nie xlah sebusy kat matrik since kat matrik kena buat tutorial bio lah, kimia lah, matematik lah..kat sini pergi kelas, balik kelas tido..study kan masa nak exam je..so memang lah banyak masa senggangnye..last-last assignment datang satu2..hah terduduk terus aku..

satu sem berlalu dan masuk lah sem 2..since aku de krisis ngan ayah..aku nekad tak nak balik masa raya cina..aku gi jalan2 kat kelantan ngan roomate aku..tapi malang sebab pergi hari jumaat..so tak best.. .di sebabkan kegoaan aku..akhirnye aku tak dapat jumpe ayah buat kali terakhir..ayah pergi masa aku dalam bus...masa tu aku rasa gelap sangat hidup aku...macam mana hidup aku adik -beradik bila ayah dah tak de..aku nangis sungguh2 dalam bus..dah tak hirau dah sama ada orang dengar atau tak...

tapi semua tu berlalu dengan pantas sekali bila akhirnya 19/12/2010 muncul..officially hari nie aku akan melangkah pergi dari bumi terengganu nie after datang three and half years...so many tears, laughs,jokes shared together...bardirinya balkis hari ini adalah balkis yang telah menempuh pelbagai cabaran asam garam dalam hidup..aku mengalami saat2 yang paling sukar bila ayah meninggal..aku mengalami saat2 yang menyakitkan bila aku jadi setiausaha kelab,aku mengalami saat2 membiolkan bila dengan housemate tersayang, aku mengalami saat2 yang indah bila dilamun cinta, aku mengalami saat murung bila buat fyp, aku mengalami saat2 sedih bila diri ini dipertikai...dan semua saat ini sangat berharga dan menjadi kenangan yang paling indah bergelar seorang pelajar..three and half tak mungkin seindah ini tanpa kalian yang mencorakkan hidup ini...

last wish~may Allah pay the kindness of all of you...

p/s: gelisah nye nak start LI nie..

0 Comments:

Post a Comment